01Sep
2014
0

Spune-mi cum dormi ca sa-ti spun cum vei naste

Un nene doctor pe nume Michaela J. Breus a ajuns la concluzia ca somnul chiar influenteaza actul nasterii. Cum adica?

Uite-asa: e bine-cunoscuta treaba ca, in timpul sarcinii, majoritatea femeilor au probleme in a adormi, in a dormi tot timpul noptii si apoi a sta treze pe tot parcursul zilei. La mine, de exemplu, alternau zilele in care puneam in pauza de masa capul pe birou si adormeam profund, cu noptile in care ma prindea ora doua cu ochii pe pereti sau ma trezeam pe la vreo 3 si adio somn pana la 6-7. Grozav, nu?

sarcina si sexulNiste cercetatori curiosi de la Universitarea Pittsburgh Medical Center au descoperit legaturi intre calitatea si cantitatea somnului din timpul sarcinii si complicatiile survenite in timpul nasterii, inclusiv greutatea mica a bebelusului la nastere si nasterile premature. Aceasta legatura este din cauza perturbarii functionarii normale a sistemului imunitar cauzat de insuficienta si calitatea proasta a odihnei.

Depresia din timpul sarcinii este alt factor de risc. Cercetatorii au cautat sa inteleaga legatura dintre somn, depresie si nastere facand un studiu asupra 168 de femei gravide. Unele era depresive, altele nu. S-a evaluat functionarea sistemului imunitar si calitarea somnului in saptamanile 20 si apoi 30 de sarcina. Pentru a evalua sistemul imun, studiul a luat in calcul nivelul de productie al cytokinei (molecule de comunicare cu rol in reglarea raspunsurilor imune ale organismului). Supra-productia  anumitor cytokine atrage atentia asupra unei inflamatii in organism dar si un semn ca sistemul imunitar nu functioneaza corect.

Iata ce au descoperit:

  • somnul deficitar si/sau depresia sunt ambele asociate cu cresterea riscului complicatiilor la nastere;
  • printre femeile evaluate, cele cu depresie si somn prost au avut cea mai mare rata de complicatii la nastere (nastere inainte de termen si copii cu greutate mica la nastere).
  • la 20 de saptamani, femeile depresive au avut nivelul de cytokina mult ridicat comparativ cu cele nedepresive;
  • la 30 de saptamani de sarcina, diferenta dintre nivelele de cytocina dintrec cele doua categorii de femei a disparut datorita cresterii naturale a nivelului acestei molecule pe parcursul sarcinii.

Si, ca sa vezi: efectele somnului prost nu se regasesc doar la femeile insarcinate, ci la toata lumea, chiar si la barbati: la toata lumea, somnul determina modul in care corpul poate face fata infectiilor de tot felul iar un somn deficitar este marele responsabil de aparitia sau agravarea depresiilor!

Este important sa constientizam legatura dintre somn, sistemul imunitar si depresii. La femeile insarcinate insa, cu atat mai mult deoarece acum este perioada cand aceste probleme se pot acutiza. Un studiu a aratat ca 78% dintre femeile care NU au avut probleme cu somnul in general s-au confruntat cu astfel de probleme in timpul sarcinii. Si toate astea deoarece mai multi factori isi dau concursul:

  • schimbarile hormonale – cresterea nivelului de progesteron poate cauza schimbari respiratorii care afecteaza somul din timpul noptii dar si care cauzeaza somnolenta din timpul zilei;
  • durerile specifice si disconfortul – nu-ti sunt straine durerile de spate, greturile, arsurile de la stomac sau alte mici inconveniente care nu te lasa sa te odihnesti;
  • anxietatea – perioada sarcinii poate fi una dintre cele mai frumoase episoade din viata unei femei insa, odata cu apropierea termenului, numai o mama poate sti cate intrebari isi pune, cate griji isi face si cate asteptari isi construieste in jurul bebelusului si al noului rol in pielea caruia se va afla de acum inainte, pentru totdeauna. Si cand crezi ca-si pune aceste intrebari? Noaptea, cand nu poate dormi…

Un somn bun in timpul sarcinii poate constitui o adevarata provocare si este bine sa-i dam toata atentia cuvenita datorita importantei pe care o are atat pentru mama, cat si pentru bebelusul care de-abia asteapta sa vina pe lume.

Pe parcursul unui alt aticol voi povesti cum o ceasca de lapte cald, un ceai, o supa, un masaj, o baie cu spuma, un sot tandru, o partida de sex si chiar o carte buna te pot face sa adormi atunci cand ai nevoie de un pic de ajutor. Si tine aproape si o perna pentru gravide, chiar ajuta – ti-o spun dintr-o experienta dubla personala :).

Sarcina usoara, ganduri bune si burtica vesela!

Si ca sa inchei cu ceea ce ne mai procupa in ultima vreme, avem niscaiva idei si experienta in a-ti da niste ponturi legate de pernele pentru gravide care te ajuta sa dormi mai bine. Verificate de doua ori sub propria-mi burta si inca de vreo cateva mii de ori de catre cateva mii de burtici de peste tot, iti sugerez s-o incarci si pe asta: perna pentru gravide si alaptat pe care noi o producem, la noi acasa, in doua variante, Bastonas si Cornulet. Bastonasul e mai curand o perna de terapie, buna pentru mamici dar si pentru persoanele care au dureri de spate sau dorm singure. Cornuletul e jumate perna pentru sarcina, jumatate pentru alaptat, asa ca o recomand mai ales daca esti in ultima perioada a sarcinii. Ia uite-le:

Bastonas-gri-strans
perna gravide Bastonas pe gri
Cornulet_portocaliu_strans2
Perna Cornulet pentru gravide si alaptat pe portocaliu
Bastonas bel_verde extins1
Perna gravide Bastons, pe verde
Bastonas-albastru-strans3
Perna Bastonas, pe albastru
Cornulet_crem_kitty_detaliu
Perna pentru sarcina si alaptare Cornulet, cu ursuleti
Cornulet_mov_ursuleti_strans
Perna Cornulet pe mov si roz, cu ursuleti